Every morning I walk to the tent of the mountain.
I stand secure.
I am in peace.
The wind comes.
There the breath of the mountain telling me the path to take.
I am gone and am going to the mountain so that
I may see the lightening break the sky in two and rain come to heal it up again.
I come to the place where I have stepped before.
The wind blows my steps away in the dust.
The steps of all who walk here go with the wind and walk with the sky.
Up here it's quiet. My feet are quiet.
My hands are quiet.
My eyes are also quiet.
They see a bird flying quiet,
a tree blowing quiet,
a moon rising quiet.
Only my soul is not quiet.
My soul does not rest until the corn is planted.
SOMS, HEEL SOMS IN JE LEVEN BEVINDT JE JE IN EEN SITUATIE DAT JE GEVOEL, JE HART EN DE SITUATIE WAAR JE JE IN BEVIND SYNCHROOM LOPEN. MIJN LAATSTE DORP KAMPT MET VERSCHILLENDE PROBLEMATIEKEN. DE BOSSEN, HET WATER, DE DIEREN EN DE MENSEN HIER HEBBEN DRINGEND HULP NODIG! HULP VAN JOU EN VAN MENSEN OVER DE HELE WERELD!
Vanaf het dakterras van Junax, waar ik woon, heb ik uitzicht op de antennes van Huitepec. Het is een plek waar regelmatig waarnemers naartoe gaan vanwege spanningen sinds het gebied in 2007 is uitgeroepen tot Inheems en Autonoomecologisch Reservaat door de Zapatisten.
Het is gelegen aan de oostelijke kant van de vulkaan Muktevitz Huitepec.
Muktevitz Huitepec is een inactieve, slapende vulkaan en is ongeveer tien miljoen jaar oud.
De Tzotzil van het gebied noemen het Muktevitz wat betekent: De Grote Berg. Huitepec heeft een grote culturele betekenis voor hen, omdat het een heilige plaats was waar ceremoniële offers aan de goden zijn gemaakt.
De geschiedenis in het dorp Huitepec
De bergen van Huitepec staan in de belangstelling van veel verschillende partijen. Stropers, regeringstroepen en transnationale ondernemingen zijn geinteresseerd in het water.
Anderen willen er woningen bouwen en ook toeristisch is het een interessant gebied. De bewoners van de tweede sectie in Huitepec willen een stokje steken voor deze moderniseringsgolf. Deze bewoners, behorend tot de inheemse tsotsil gemeenschap, zijn voor hun levensonderhoud afhankelijk van dit bos. Daarom besloten de Zapatisten het gebied uit te roepen tot natuurreservaat en het gezamenlijk te beschermen. Tot 2009 waren er veel spanningen met overige bewoners die het niet eens waren met de bescherming van het gebied door de Zapatisten. Regelmatig werd er hout gekapt, water afgetapt en werden bloemen en voedsel geroofd. Omdat de voorouders van de pristas (eveneens maya´s maar niet meer wonend in het bos) ook van het land leefden hebben zij van de zapatisten een aantal waterbronnen ter gebruik gekregen binnen het reservaat.. Echter, om vervuiling en uitputting van het land tegen te gaan is de afspraak dat het water niet voor economisch gewin wordt gebruikt. Sinds de Zapatisten het tot een reservaat hebben uitgeroepen wordt een gebied ter grootte van 102 hectare gemeenschappelijk beheerd. Elke dag doet afwisselend een van hen een ronde door het gebied. En ook in de nacht slapen er afwisselend Zapatisten op het terrein waar ook de Mensenrechten Waarnemers verblijven. In Huitepec wonen op dit moment 8 Zapatisten families. Andere families die eerder wel tot de Zapatisten behoorden zijn afgehaakt, vooral vanwege de taak het reservaat te beschermen. Dit neemt veel tijd in beslag, waardoor het moeilijk te combineren is met een andere baan. Het leven van de Zapatisten staat in het teken van strijd voor de bescherming van het grondgebied. De aanwezigheid van mensenrechten waarnemers in Huitepec is dan ook bovenal een morele steun.
De heenweg
In de vroege ochtend vertrekken we (Anna uit Italië, Loronzo van Mexico en ik) naar Oventic. We moeten voordat we naar het dorp gaan, eerst toestemming vragen bij het Bestuurscentrum van de Zapatisten . We nemen een taxi en de weg leidt ons langzaam in bochten omhoog. Het is een regenachtige dag en hoe meer we omhoog rijden hoe mistiger het wordt. Na ongeveer een uurtje rijden arriveren we waar me moeten zijn.
Er staan nog een paar mensen te wachten voor de poort.
Het is koud en na een tijdje komen er drie mannen vanuit de mist met bivakmutsen op naar ons toe gelopen. Het voelt alsof ik in een totaal andere wereld ben beland. We worden ondervraagt en een man maakt notities. Na een lange tijd buiten gewacht te hebben, worden we door twee mannen in bivakmutsen naar de raad begeleid. Ook hier worden ons vragen gesteld. Niet lang daarna zitten we in de taxi op weg naar San Cristobal. In San Cristobal pakken we weer een andere taxi naar Huitepec. De weg gaat opwaards en in allerlij bochten. Gelukkig wisten we dat we moesten uitstappen bij een bord van het Zapatisten reservaat. Hierop zijn twee ogen te zien. Hadden we dit niet geweten dan was het nog een hele zoektocht geweest!
Aangekomen bij het kampement in Huitepec bevinden we ons op ruim 2700 meter. Een van de Zapatisten, een jong meisje laat ons het houten huisje zien waar we zullen verblijven. Van de binnenkant is het huisje voorzien van plastic om de wind en de kou een beetje tegen te houden. Onze functie in dit dorp is de Zapatisten te begeleiden op hun dagelijkse wandelingen door het reservaat , observeren en het documenteren van alle overtredingen.
Buiten is er een vuurplek waar we kunnen koken en waar we ons kunnen warmen.
Mijn ervaring
De omgeving hier is adembenemend mooi! Tijdens onze lange wandelingen komen we uit op prachtige plekken, kleine riviertjes, weidevelden en berglandschappen. De eeuwenoude energie van de Inheemse mensen is voelbaar in deze prachtige natuur. Tijdens de wandelingen krijgen we uitleg over de medische werking van sommige planten en bomen. Ook leren we welk hout geschikt is om als brandhout te gebruiken.
Soms dwalen mijn gedachten af tijdens onze wandelingen.
Hier in dit moment, in dit prachtige gebied en bij deze mensen, ben ik verloren in mijn gedachten. Voor mij loopt onze gids. Een meisje van ik schat 18 jaar. Ze kent het bos goed en ze leidt ons de weg op smalle paadjes en ook naar plekken waar totaal geen paadjes zijn. Behendig kapt ze met een kapmes in de wildernis. Sommige bomen dragen kleine, rode appeltjes. Ze vertelt ons dat we deze vruchtjes kunnen eten. Ze laat ons blaadjes zien waar de mensen hier thee van maken. Het meisje draagt niet veel kleding. Alleen een jurk en een dun vestje. Aan haar voeten draagt ze plastic schoenen. En ja, het is ijs en ijs koud! Het wordt me duidelijk hoeveel liefde en waardering dit meisje heeft voor de natuur, de bomen, de planten en de bloemen die er groeien.
Verschillen wij zoveel van elkaar? Haar ouders, grootouders, overgrootouders en ga nog verder terug in haar familielijn. Deze mensen leefden ooit in harmonie met moeder aarde, met de natuur en met de dieren. Wanneer we terug komen van onze wandeling maken we een kopje koffie en daarna maken we ons eten klaar. Een andere dag toen we terug kwamen van onze wandeling, ben ik ergens op een zoning plekje gaan zitten op een kleine heuvel. Al snel kwamen er twee kinderen naar me toe gerend. Ze vragen wat ik aan het doen ben. Ik leg hun uit dat ik een mandala aan het maken ben van dingen uit de natuur die ik op de grond gevonden heb. Takjes, mos, bladeren, nootjes, bloemen. De kinderen zijn erg enthousiast en willen ook mandalas maken in het zand. Als ik de kinderen vraag welke symbolen ze willen maken in het zand, vertellen ze me dat ze graag een zon, een maan en een ster willen maken. Dit momentje hier op deze heuvel, de zon die heerlijk schijnt en het spelen met de kinderen zal ik voor altijd koesteren. Ook een ander nostalgisch moment. Een moeder zit samen met haar drie kinderen op de grond in de buurt van ons huis. Terwijl de kinderen om haar heen spelen borduurt moeder aan een blouse. Het jongste kind krijgt borstvoeding. De kinderen spelen om haar heen. Ze doen dierenimitaties, rollen over elkaar heen en zo nu en dan zoeken ze contact met hun moeder. Dit moment is bijzonder. In dit moment lijkt het alsof de tijd heeft stilgestaan. Ik besluit koffie te maken en ik vind in onze voorraadkist nog koekjes die ik gekocht heb in San Cristobal. Helemaal super! We, Anna en ik houden samen met de moeder en de kinderen een kleine picknick op de grond. De zon schijnt. Soms, heel soms in je leven bevindt je je in een situatie dat je gevoel , je hart en de situatie waar je je in bevind synchroom lopen. Dit was er een voor mij!
De nachten hier zijn erg koud. Ik ben dan ook maar wat blij dat ik twee slaapzakken heb meegenomen. Elke ochtend stop ik mijn nachtkleding en de slaapzakken in een grote plastic zak zodat het niet vochtig wordt van de kou. Er is geen stomend water. Ons drinkwater halen we uit een nabij gelegen riviertje. We wandelen elke dag ongeveer vier uur. De Zapatistas die ´de beurt´ hebben slapen met ons boven op de berg in een ander houten huisje. We delen het vuur, onze verhalen en het eten.
Ik heb enorme bewondering voor deze mensen die de strijd verkiezen boven werk dat meer geld opleverd, boven het stemmen voor een politieke partij dat automatisch financiale steun en toegang tot hoger onderwijs betekent. In plaats van het makkeljk ontvangen van overheidshulp besloten deze mensen een gemeenschap te vormen die elkaar steunt, een gemeenschap dat van hun land leeft en hierdoor geen luxe of materiele rijkdom geniet. De laatste dag maken we een grote wandeling van vijf uur. Al snel horen we in het midden van het bos mensen hout hakken. Onze begeleider staat verschillende keren stil om te luisteren waar deze mensen zich bevinden. Na een tijdje zien we twee mannen die ons naderen met het gekapte hout op hun rug gebonden. Onze begeleider gaat in gesprek met hen en legt uit waarom het verboden is om hier hout te kappen.
Op sommige plekken in het bos zien we prachtige huizen staan. Tijdens een andere wandeling komen we langs een andere gemeenschap. We zien de pijpen die vanuit een waterbron binnen het reservaat van de zapatisten gaat naar deze gemeenschap. Doordat de hoeveelheid water die de gemeenschap gebruikt vele malen groter is dan wat normaal gesproken nodig is gaan de geruchten dat het water wordt verkocht aan de nabije COCA COLA fabriek.
Op sommige plekken in het bos zien we dat grote stukken land zijn afgezet.
Een lange omheining van prikkeldraad laat weten dat dit gebied dat eens van de Inheemse mensen was, nu in het bezit is van de regering. De laatste dag lopen we langs de antennes vanwaar je uitzicht hebt op San Cristobal.
Vanaf dit uitkijkpunt lijkt de stad San Cristobal klein en nietig. We horen in de verte de geluiden van de stad.
Ik vraag me af hoe dit uitkijkpunt er honderden jaren geleden heeft moeten uitzien.
En wat dachten de mensen die er toen stonden?
Twee gedichten
"We must protect the forests for our children, grandchildren
and children yet to be born. We must protect the forests for those
who can't speak for themselves such as the water, birds, animals, fish and the trees."
Qwatsinas (Hereditary Chief Edward Moody), Nuxalk Nation
Only when the last tree has died
and the last river been poisoned and the last fish been caught
will we realise we cannot eat money.
~ Cree Indian Proverb ~
Donaties!
Ik wil de volgende mensen persoonlijk bedanken voor hun donaties:
Alle mensen die anoniem een donatie hebben gedaan
En A. van Deursen
Tevens is dit mijn laatste verslag voor Frayba!
Ik wil mijn collega's hartelijk bedanken voor hun samenwerking en voor hun energie! Ik heb zelf mogen ervaren hoe deze mensen zich 100% inzetten voor de Inheemse mensen hier en voor gerechtigheid.
En natuurlijk wil ik jullie bedanken!!!!!!
De mensen die mijn verhalen hebben gelezen en een donatie hebben gedaan.
TOT EIND FEBRUARI LIEVE MENSEN HEBBEN JULLIE DE MOGELIJKHEID OM TE DONEREN!!!
Heel veel liefs Mieke