Zorg dat jouw geefactie zo persoonlijk mogelijk is door persoonlijke foto’s en teksten. Dit zorgt voor meer donaties. Upload foto’s die met jou en jouw geefactie te maken hebben. Vertel daarnaast waarom jij de geefactie bent gestart voor het door jouw gekozen goede doel. Het merendeel van jouw supporters en donateurs zal besluiten te doneren omdat ze je aardig vinden en benieuwd zijn naar jouw besluit deze geefactie te starten.
Jouw persoonlijke geefactie kun je op verschillende manieren delen via social media. Geef regelmatig met een update bericht of blog door hoe het staat met je geefactie. De kracht van een boodschap zit hem in de herhaling…
Een paar voorbeelden van statusupdates:
Doordat anderen zien wat je doet zijn ze eerder geneigd om dit ook te doen. Het werkt en helpt echt!
Maak een video, plaats deze op bijvoorbeeld YouTube en laat zien wat je met je actie doet en waarvoor je het doet. Vertel dus iets over je actie en het goede doel. Maak de video niet te lang en link naar je actie op Geef.nl. Neem de video binnen je actiepagina op via de <> embed functie.
Zorg dat je in alle uitingen de link naar je Geef.nl geefactie pagina opneemt. Zet de geefactie URL altijd in het berichtje naar de lokale/regionale krant. Of zet bijvoorbeeld standaard in je e-mail handtekening de link naar jouw persoonlijke geefactie pagina. Door je geefactie URL overal te promoten vergroot je de kans dat mensen doorklikken en daadwerkelijk gaan doneren aan je geefactie!
Vertel op het werk, school, vereniging, in de kantine en feestjes over de actie die je bent gestart. En vraag ze dan direct om te sponsoren en niet te wachten tot ze thuis zijn. Boter bij de vis! Iedereen kan eenvoudig met hun smartphone de actie bekijken en doneren. Bookmark de actiepagina in de internetbrowser van uw mobiel om hem snel aan anderen te kunnen laten zien of te delen.
Maak een WhatsApp-groep aan met veel van je contacten die elkaar kennen. Verwijs zo nu en dan in de of een whatsapp groep naar jouw actiepagina. Bedank in deze groep de mensen die aangeven dat ze gaan doneren zodat alle groepsleden dat zien. Hierdoor is de kans groter dat anderen zich ook betrokken voelen en jouw actie zullen steunen. Als één schaap over de dam is...
Op jouw actiepagina kun je eenvoudig updates zetten. En vergeet niet om daarna de pagina met update te delen via Facebook, Twitter en/of LinkedIn (zie tip 2).
Vergeet niet om ook bedrijven te benaderen om je te sponsoren. Jouw werkgever, een goede klant, een fijne leverancier. Als dank kun je daarover een speciaal update bericht schrijven en verspreiden met hun naam daarin. Of hun logo als afbeelding plaatsen op jouw actiepagina.
Zorg dat jouw geefactie aandacht krijgt via de lokale krant / lokale nieuws website. Op deze manier bereik je mensen die jou direct of via-via kennen.
Veel websites hebben tegenwoordig een tip de redactie. Ben je een geefactie gestart vergeet dan nooit met een persoonlijk verhaal jouw geefactie te tippen bij deze redactie. Doe dit vaak wel pas als er ook al wat donaties binnengekomen zijn want een redactie zal weinig tot geen aandacht aan geefacties geven waarop nog niets is binnengekomen. Hier wat websites waar je de redactie kunt tippen:
Ervaring leert dat de laatste twee weken van jouw actie het meeste gedoneerd wordt. Dat is dus de eindsprint voor jouw actie. Zet dan ook jouw eindsprint goed in en vraag de donateurs om hulp daarbij. Want die zullen ook graag willen dat jij jouw streefbedrag haalt.
Niet iedereen zal direct gaan doneren. Stuur daarom herinneringsmails of WhatsApp-berichten als ze nog niet hebben gedoneerd. De aanhouder wint!
Heb je nog tips voor ons?
Wij geven hierboven tips, ideeën en suggesties maar misschien heb jij ook goede tips, ideeën en suggesties voor iedereen. Heb je tips voor andere actievoerders? Laat het ons weten via info@geef.nl en wie weet komt jouw tip op deze pagina te staan!