For English, please see below
🇳🇱 Projectbeschrijving:
Eens in de zes jaar moet stoomschip Elfin op de helling voor een grote onderhoudsbeurt. Dit is essentieel voor de verlenging van het veiligheidscertificaat waarmee wij onze passagiers en vrijwilligers een veilige vaartocht kunnen garanderen. In 2025 zijn wij weer aan de beurt. Door het mislopen van inkomsten tijdens de Coronapandemie en de langdurige storing aan de Coenbrug, beschikt de Stichting tot Behoud van het Stoomschip momenteel niet over de geldelijke middelen om dergelijk onderhoud te kunnen bekostigen. Omdat wij dit unieke stoomschip voor het publiek willen behouden, zijn wij genoodzaakt om op andere manieren naar financiën te zoeken. Met behulp van Geef.nl proberen wij het publiek te activeren om een bijdrage te leveren aan de kostbare hellingbeurt en het daarbij behorende onderhoud. Wij streven ernaar om een bedrag van €25.000,- te verzamelen. Met dit bedrag kunnen we naar verwachting alle nodige werkzaamheden bekostigen.
Wat moet er gebeuren?
- Een huiddiktemeting om zwakke plekken in de huid te ontdekken en waar nodig te behandelen.
- Reiniging van de scheepsromp en het opnieuw aanbrengen van coating en antifouling.
- Schilderen van de complete scheepsromp.
- Herstel van het plaatwerk aan het achterschip.
- Vervanging van de pakkingen in de schroefassen.
De donateurs die een bedrag van €1.000,- of meer schenken, krijgen van ons een nauwkeurige replica van het wapenschild van de H.M.S. Elfin cadeau! Deze replica's zijn vervaardigd uit kunststof, volledig met de hand gekleurd en gemonteerd op een houten ondergrond. Vergeet niet om een e-mailadres achter te laten zodat we contact met u kunnen opnemen.
Geschiedenis van de Elfin:
H.M.S. Elfin werd in 1933 gebouwd door scheepswerf J. Samuel White. Het schip was bestemd voor de onderzeedienst van de Britse marine en diende tussen 1934 en 1940 als hulpschip bij de 6e onderzeebootflottielje in de marinehaven te Portland. Hier werd de Elfin onder andere als torpedobergingsvaartuig ingezet. Na het uitbreken van de tweede wereldoorlog werd de flottielje naar de haven van Blyth gedirigeerd. Van daaruit ondernamen de onderzeeboten hun eerste gerichte acties tegen de Nazi-Duitse oorlogsvloot. In het najaar van 1941 werd Elfin herdoopt tot Nettle en vervolgens uitgerust met een stuk luchtafweergeschut ter verdediging tegen potentiële luchtaanvallen. Vanaf 1943 tot het einde van de oorlog, verbleef Nettle bij de marinebasis in Rothesay. Na de oorlog werd de oude Elfin teruggezonden naar Portland en bleef ze nog zo’n tien jaar in dienst als hulpschip en torpedobergingsvaartuig. In deze periode werkte Nettle onder meer met Stickleback-class minionderzeeërs.
Na dertien dienstjaren werd de inmiddels overbodig geworden Nettle aan scheepssloperij Pounds verkocht. De sloperij wist het schip echter aan de Amsterdamse Droogdok Maatschappij (ADM) te verkopen en in 1958 werd Nettle omgebouwd tot tankerreinigingsvaartuig Droogdok 18. Later werd de naam nog tweemaal gewijzigd in HOM 7 en TCA 1. De oude Elfin bleef tot 1985 in dienst van de ADM. Na het faillissement van dat bedrijf belandde het schip op stapel, tot ze in 1995 in bezit kwam van de Stichting tot Behoud van het Stoomschip.
Relevantie van de Elfin:
H.M.S. Elfin is niet alleen het grootste zeegaande stoomschip in Nederland, maar ook het enige voormalige oorlogsschip op stoom ter wereld, dat nog volledig operationeel is. Hoewel de stookinstallatie in 2024 gemoderniseerd is, verkeren de stoommachines die het schip aandrijven nog in originele staat. Om deze reden heeft de Elfin ook zeer terecht de status van Varend Monument®.
Meer weten? Kijk verder op onze website en de socials!
--> LinkedIn | Stichting tot Behoud van het Stoomschip
--> Instagram | Stoomschip Elfin
--> Website | Stoomschip Elfin
_________________________________________________________________________
🇬🇧 Project description:
Every six years, steamship Elfin must be hauled out on the slipway for a major maintenance overhaul. This procedure is essential for extending the safety certificate that allows us to guarantee a safe voyage for our passengers and volunteers. In 2025, it will be our turn again. Due to a loss of income during the COVID-19 pandemic and the prolonged malfunction of a local bridge, the Foundation for the Preservation of the Steamship currently does not have the financial resources to cover such maintenance. As we wish to preserve this unique steam vessel for the public, we are compelled to seek alternative sources of funding. With the help of Geef.nl, we are encouraging the public to contribute to the expensive slipway maintenance and its associated repairs. Our aim is to raise €25,000, which should be sufficient to cover all the necessary work.
What needs to be done?
- A hull thickness measurement to identify weak spots and treat them where necessary.
- Cleaning of the ship’s hull and reapplication of coating and antifouling.
- Painting of the entire hull.
- Repair of the plating on the aft section.
- Replacement of the seals in the propeller shafts
Donors who contribute €1,000 or more will receive an accurate replica of the crest of H.M.S. Elfin as a gift! These replicas are made from plastic, entirely hand-painted, and mounted on a wooden base. Please remember to leave your email address so that we can contact you.
History of the Elfin:
H.M.S. Elfin was built in 1933 by the shipyard J. Samuel White. She was intended for the submarine service of the Royal Navy and served as an auxiliary vessel with the 6th submarine flotilla at the Portland naval base between 1934 and 1940. Here, Elfin was utilized mainly as a torpedo recovery vessel. After the outbreak of the Second World War, the flotilla was redirected to the Blyth naval base, from where the submarines carried out their first targeted actions against the Nazi German fleet. In the autumn of 1941, Elfin was renamed Nettle and subsequently equipped with an anti-aircraft gun to defend against potential air attacks. From 1943 until the end of the war, Nettle remained at the naval base in Rothesay. After the war, the old Elfin was returned to Portland and continued to serve for another ten years as an auxiliary ship and torpedo recovery vessel. During this period, Nettle operated alongside Stickleback-class midget submarines.
After thirteen years of service, the now redundant Nettle was sold to shipbreaker Pounds. However, the shipbreaker managed to sell the old Elfin to the Amsterdam Dry Dock Company (ADM), and in 1958 Nettle was converted into tanker cleaning vessel ‘Droogdok 18’. Later, the name was changed twice more—to ‘HOM 7’ and finally ‘TCA 1’. The old Elfin remained in service with the ADM until 1985. Following the bankruptcy of that company, the ship was laid up until it was acquired in 1995 by the Foundation for the preservation of the Steamship.
Relevance of the Elfin:
H.M.S. Elfin is not only the largest sea-going steamship in the Netherlands but also the only former steam-powered warship in the world that remains fully operational. Although the boiler system was modernized in 2024, the steam engines that drive the ship remain in their original state. For this reason, the Elfin rightly holds the status of Sailing Monument.
Would you like to know more? Please check out our website and social media!
--> LinkedIn | Foundation for the Preservation of the Steamship